Sunday, November 11, 2012

En vid-sidan-om-bild

Söndag idag. Hela veckan har gått åt till att jobba med The Norrland Project, som äntligen blev klart. Jag hade tänkt att jag skulle ägna helgen åt att kopiera en massa bilder från Jokkmokk som jag ska maila iväg till alla personer som jag följt där uppe, men i stället har jag hoppat in åt ST några dagar.
Riktigt roligt.
Har hunnit med juniorlandskamp i hockey, ett par marknader, punkkonsert, elitserien i basket och en hel del bilkörning. Vanlig lokaljournalistik med andra ord.
 
Den här bilden är vad jag kallar en "vid-sidan-om-bild". Alltså en bild man tar då man är ute på jobb, men som inte har med själva jobbet att göra. I det här fallet var jag på Gärdehov och fotade Sverige - Finland i juniorlandskamp då hela den här junio-juniortruppen gick förbi mig och förberedde sig för någon sorts pausunderhållning.
 

 

Min hjärna brukar ofta låsa sig lite då jag är ute på ett fotojobb. Riktar in mig för mycket på vad jag ska fota, och ser inte riktigt vad som händer runt omkring mig. Om man ska ta bilden ovan som exempel - det finns ju ingen riktig anledning med att ta bilden. Den kommer inte hamna i tidningen då det inte handlar om dem, det handlar ju om riktiga matchen.
Det var mer så förut än vad det är nu. Nuförtiden så kommer jag oftast hem med ett par extra bilder. Oftast så är det såna bilder som jag själv uppskattar mer i efterhand. Kanske för att de är de grejerna som man själv är uppriktigt intresserad av, intresserad nog att höja kameran och ta en bild.
Och jag tror att det är bra. Jag tror att man vidgar sitt seende lite under jobbet, och förhoppningsvis blir även de "riktiga" bilderna lite bättre efter det också.

No comments:

Real Time Web Analytics