Saturday, January 26, 2013

Lite senare...





... Så kommer här resultatet av mitt Norrland project, som jag jobbade med i oktober i höstas. Jag bodde då i Jokkmokk i lite drygt två veckor och följde under den tiden ett gäng gymnasieungdomar på samiska programmet på Bokenskolan. Sveriges, och mycket möjligt Skandinaviens, enda gymnasieskola med samisk inriktning.

Det är det absolut roligaste fotojobb jag någonsin gjort. När man är där under så lång period får man en helt annan möjlighet att jobba fram bilder som verkligen berättar historien. Man bildar sig dessutom mycket djupare uppfattning om vad det är man ska berätta, vilket ytterligare bidrar till chanserna för ett lyckat reportage.

Om du klickar här kommer du direkt till Vimeos hemsida och kan se bildspelet i HD, vilket jag starkt rekommenderar. Har du inte internetuppkoppling nog för det så kolla i spelaren nedan i stället.

Teens of Sápmi from Jonatan Stålhös on Vimeo.

No comments:

Real Time Web Analytics