Saturday, January 14, 2017

Fina bilder

Hej igen, efter snart ett års uppehåll.
Herregud att det går så snabbt.
Jag minns en tid när bloggandet var huvudgrejen med fotograferandet för mig. Uppenbarligen är det inte så längre. Eller så har allting bara blivit snabbare, flyttat ut på Instagram.

Det som triggade mig för att öppna upp datorn och skriva det här var ett inlägg på just Instagram.
@and.olesen har tagit över Lenscultures konto för en vecka och skrev där om hur vi kanske måste omvärdera grundtesen inom fotografi att vackert ljus gör bilden. Bokstavligt talat skrev han så här:
"My first photo teacher insisted that the first quality which made a good photo was the light. I absorbed this, but considering the amount of technical control (...) we have over our images these days, I'm not so sure that it still applies. At some point we are going to have to come to terms with the sheer amount of beautiful photos we have in our world and try to make sense of them by other criterias. What will we do with another gorgeous frame that doesn't say anything new?"
Musik för mina öron.
Det sägs ju att det tas miljarders selfies dagligen i dag, miljoner av bilder delas i våra flöden. Bilder konsumeras lika enkelt som... jag vet inte ens vad jag ska jämföra det med? Fina bilder på Instagram eller var man nu tittar på dem blir bara en tillfällig tillfredsställelse för ögat innan man scrollar vidare för nästa kick. Och nästa. Och nästa.
Är det därför man tar bilder? Ska fotografi inte vara någonting mer än någonting som konsumeras?
Vi vet fortfarande hur det är när man ser en bild som är riktigt bra. Som går rakt in och griper tag, någonstans mellan hjärnan och hjärtat. Då fastnar man, och bilden lever kvar. Kanske säger den någonting som gör att du förstår livet och världen lite bättre. Eller så skapar den fler frågor, ifrågasätter det du tror dig veta.

Jag tror att med det enorma flöde av tekniskt bra och vackra bilder som finns i dag så är det viktigare än någonsin för fotografer att göra arbete som betyder någonting, arbete som har ett värde. Det är vad som kommer att separera bra fotografer från mängden.
 

No comments:

Real Time Web Analytics